• TOERISTENSTAD • De geschiedenis van het motorschip Uddelermeer | |||||
• HET DOLFINARIUMAl bijna 50 jaar is het de grote publiekstrekker in Harderwijk en bijna iedereen kent het Dolfinarium. Er wordt wel gezegd dat je er drie keer in je leven heen gaat; de eerste keer als kind, de tweede keer met je eigen kinderen en de derde keer met je kleinkinderen. Als je in Harderwijk woont, ga je er natuurlijk vaker heen. Hoe is dat Dolfinarium eigenlijk ooit begonnen?Eibert den Herder, een bekende Harderwijker zette zich rond 1920 in voor een degelijke vaargeul naar Harderwijk. Hij vond dat ook grotere schepen naar Harderwijk moesten kunnen komen, en toen die vaargeul in 1925 gereed was begon hij met een lijndienst voor passagiersschepen. Deze lijndienst werd een groot succes en duizenden dagjesmensen kwamen met de boot naar Harderwijk. Om deze recreanten enig vertier te bieden liet Den Herder een stukje strand opspuiten waarop hij een theehuis liet bouwen.Dat was het prille begin van het toerisme in Harderwijk.Na de Tweede Wereldoorlog namen de zoons van Eibert, Frits en Coen den Herder de zaken over en begonnen met de Verenigde Toeristen Bedrijven. In eerste instantie gingen ze met rondvaartboten toeristen rondvaren langs de gestarte Zuiderzeewerken.Het strandje werd uitgebreid met een camping en een aantal speeltoestellen. Om de toeristen en dagjesmensen in Harderwijk te houden bedachten de broers steeds nieuwe attracties en de speeltuin kreeg steeds grotere speeltoestellen. Vissers hadden in die tijd als nog wel eens een zeehond in hun netten en die kregen een klein bassin op dat strandje. Ome ‘Piet Graffijland’ voerde ze en maakte daar altijd een mooie show van, die veel belangstelling trok. Het zeehondenbassin werd uitgebreid met Californische zeeleeuwen en werd het Robarium genoemd.
| |||||
• DE GESCHIEDENIS VAN HET M.S. UDDELERMEER Ook een schip kan een boeiende geschiedenis hebben. Dat geldt zeker voor de Uddelermeer
een klein motorschip dat in het verleden haar thuishaven in Harderwijk had. Het schip
werd in 1927 aangekocht door de directie van de Holland Veluwe Lijn als tweede schip
voor de lijndienst Amsterdam - De naam van het schip was afgeleid van een der aandeelhouders, die in de buurt van
het Uddelermeer woonde en het was een schip met vele kwaliteiten. Naast een ‘luxe’
salon’ beschikte het schip over een buitendek en een vrachtruim, zodat het schip
naast passagiers de nodige lading kon vervoeren. Naast voortstuwing door de dieselmotor
kon de Uddelermeer een zeil voeren, handig om brandstof te besparen en tevens behulpzaam
om de snelheid van het schip te vergroten. Het schip ging, samen met de Stad Harderwijk,
varen op de lijndienst Amsterdam - Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Uddelermeer door de Duitse bezetters gevorderd en bewapend om konvooien te begeleiden over de binnenwateren. Het werd in de kleuren van de Kriegsmarine geschilderd, bepantserd en voorzien van boordgeschut. De Uddelermeer, gebouwd als vriendelijk passagiersschip was ineens een oorlogsbodem geworden. Uiteraard was dat niet zonder risico’s want Engelse jachtvliegers maakten graag jacht op de Duitse schepen. Het is dan ook ‘meer geluk dan wijsheid’ dat de Uddelermeer ongeschonden de oorlog doorkwam.
Begin 2005 werd de Veluwe verkocht aan rederij Halfland in Rotterdam en nu maakt het schip onder de naam MS Zuiderzee rondvaarten in de haven van Rotterdam. Het is inmiddels een oudje, maar wel een met karakter en het schip misstaat dan ook niet tussen de havenreuzen in Rotterdam. Integendeel, trots kiest het zijn koers en laat de passagiers genieten van de drukte in deze prachtige havenstad. De Zuiderzee kan nog jaren mee. | |||||
Ze kwam (in 1931) nog net op tijd naar Harderwijk om het 700- De Kasteel Staverden was het modernste passagiersschip van haar tijd en het kende een voor haar tijd ongekende luxe waaronder een paar enorme dieselmotoren, fraaie binnensalons, een elektrische installatie en een geluidsversterker. Onderin het schip was een groot vrachtruim waarin behalve vracht ook fietsen vervoerd konden worden, want dat werd haar belangrijkste vracht. De Kasteel Staverden ging op de lijndienst van Harderwijk naar Amsterdam varen.
De Holland Veluwe Lijn werd in die concurrentiestrijd overgenomen door een Rotterdamse reder en ging bijna failliet. Een geldinjectie door Harderwijker notabelen kon dat nog maar net voorkomen. De Tweede Wereldoorlog luidde voor het schip en haar bemanning een roerige tijd in. De Duitse bezetter wilde het schip vorderen als hospitaalschip en voor de Engelse bommenwerpers was het een mooie schietschijf. In de haven van Harderwijk werd het schip met bommen bestookt waarbij verschillende mensen om het leven kwamen en bij Huizen werd het schip door jagers beschoten. ‘’s Avonds voeren we met een sloep naar het schip om de kogelgaten met houtproppen dicht te stoppen’, vertelde de toenmalige kapitein Miedema. Na de oorlog werd de Kasteel Staverden ingrijpend verbouwd en een flink aantal meters verlengd, er konden wel 1.500 passagiers aan boord. Het schip ging met toeristen langs de Zuiderzeewerken varen, want iedereen wilde wel eens zien hoe de Hollanders land uit water maakten. Een andere bestemming vond de Kasteel Staverden toen ze door het Nederlandse Rode Kruis werd gehuurd om als hospitaalschip met zieken te varen, dat deed ze een tiental jaren lang. Door strengere eisen van de scheepvaartinspectie verloor het schip daar haar vergunning voor en ging toen varen als rondvaartboot vanuit Harderwijk langs de polders en Zeewolde. Eind jaren negentig werd het schip uit de vaart gehaald en lag het een aantal jaren in de Industriehaven. In 2004, na een strenge vorstperiode knapten een aantal buizen en zonk het schip aan de kade. Het werd als oud ijzer verkocht en omgesmolten voor een andere bestemming. Jarenlang maakte de Kasteel Staverden, genoemd naar de woonplaats van de belangrijkste aandeelhouder, prominent deel uit van het havengezicht van Harderwijk. | |||||
|
|
|
|
|
|
Bezoekadres: Schapenhoek 9 3841 BM Harderwijk |
IBAN: NL93 INGB 0003 0361 92 t.n.v. Vereniging Herderewich |
Contact via info@herderewich.nl |
Nieuwsarchief 2024 |
Nieuwsarchief 2023 |
Nieuwsarchief 2022 |
Nieuwsarchief 2021 |
Nieuwsarchief 2020 |
Nieuwsarchief 2019 |
Nieuwsarchief 2018 |
Nieuwsarchief 2017 |
Nieuwsarchief 2016 |
Nieuwsarchief 2015 |
De Vereniging |
Lees ons beleidsplan |
ANBI status |
50 jaar Herderewich |
Herderewich op YouTube |
De Vischpoort |
Lid worden |
Kenniscentrum |
Het Vittepraetje |
Genealogie van Harderwijk |
Geschiedenis van Hierden |
De Hierdense beken |
Kasteel de Essenburgh |
De 1e Wereldoorlog |
De 2e Wereldoorlog |
BeelbankWO2.nl |
Organisaties |
Sponsoren |
Overige links |